MayaHealth - Centar dobrih navika

Pozovi danas na:

060/402-61-92

Gastroezofagealna refluksna bolest (GERB) – uzroci, simptomi, preporučena ishrana i dodaci ishrani

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Više od jedne trećine populacije pati od raznih, ćesto ponavljajućih i bolnih digestivnih simptoma. Ovde su uključeni i hronična manifestacija hemoroida, Hronova bolest, intolerancija na gluten, celijakija, sindrom iritabilnog kolona (SIC) i refluks kiseline (gorušica).

Pored toga, mnoga hronična oboljenja,  kao i ona koja u osnovi imaju imunološke disbalanse (imunodeficijenciju ili autoimunost), povezuju se sa digestivnim traktom.

Ovo je razlog zbog koga u integrativnoj medicini naročitu pažnju posvećujemo pospešivanju optimalne funkcije digestivnog sistema, kao osnovnog preduslova za sveukupno zdravlje.

Jedno od najčešćih digestivnih problema sa kojim se suočava današnja populacija je gastroezofagealna refluksna bolest (GERB),

Ovoj bolesti se, iako je veoma zastupljena u našoj populaciji, ne pridaje značaj kakav zaslužuje, te ću se u ovom članku detaljno pozabaviti njenim najčešćim uzrocima, simptomima i prirodnim načinima njenog zbrinjavanja.

Cilj je da svima onima kojima je to potrebno, pružim jedinstvene, korisne i detaljne informacije, koje će im pomoći da znatno poboljšaju zdravlje svog digestivnog sistema, ublaže mukotrpne i uporne simptome GERB-a i bitno unaprede kvalitet svog života.

 

Najčešći simptomi koji ukazuju na gastroezofagealnu refluksnu bolest su :

  • gorušica – senzacija «goruće vatre» iza grudne kosti – najčešći simptom GERB-a
  • regurgitacija (nevoljno vraćanje hrane ili tečnosti iz želuca u jednjak),
  • otežano gutanje
  • nadimanje i gasovi nakon obroka
  • pulsirajuće senzacije praćene pečenjem u želucu, koje se ispoljavaju noću i ometaju san.

 

Svi ovi simptomi mogu u velikoj meri ostvariti negativan uticaj na kvalitet života pojedinca, stvarajući dodatan osećaj nervoze i otpor prema brojnim namirnicama, potencijalnim okidačima simptoma.

Osnovni razlog zbog koga se razvija kiseli refluks jeste disfunkcija donjeg ezofagealnog sfinktera (mišića stezača), koji drži „poklopac“ koji sprečava da se kiselina vrati kroz jednjak. Dok stomak ima ugrađenu oblogu koja štiti od osećaja gorenja, jednjak nema. Pošto nije zaštićen, kao stomak, jednjak se može urušiti i mogu nastati komplikacije ukoliko se ne tretira kako treba. Mogu nastati ožiljci tkiva ili maligno oboljenje jednjaka u težim slučajevima.

Zato je veoma važno biti pravilno upućen u načine  pravovremenog suzbijanja refluksnih simptoma na prirodan način – kako putem ishrane, tako i putem odgovarajućeg životnog stila.

 

Problem sa konvencionalnim tretmanima refluksa

Kiseli refluks, gorušica ili GERD obično se leče propisanim lekovima koji ublažavaju postojeće simptome. Ponekad se koriste kada se simptomi pogoršaju, a nekada i svakodnevno. Tri glavne vrste lekova su: antacidi, infibitori protonske pumpe i X2Pac.

Poznato je, pak, da ovi lekovi doprinose simptomima kao što su: usporeno varenje, opstipacija, nadimanje i gasovi. Takođe, mogu provocirati simptome iritabilnog kolona, a doprinose i  anemiji, depresiji i osećaju umora.

Takođe, dugotrajna upotreba ovih lekova može prouzrokovati i dijareju, zapaljenja creva, i krvarenje postojećih čireva.

Zbog toga nije potrebno naglašavati da je ishrana najbezbedniji način da se simptomi refluksne bolesti drže pod kontrolom.

Stres i nespavanje – okidači refluksnih simptoma

Veoma je važno naglasiti koliki značaj ima količina sna, kao i količina stresa u našim životima, kada je u pitanju ova bolest.

U svom radu, pored specifičnih saveta za ishranu, klijentima preporučujem i redovno umereno vežbanje, smanjenje upotrebe ili potpuno isključivanje kafe i alkohola, zdrav san, kao i dodavanje odgovarajučih prirodnih dodataka ishrani u svakodnevu rutinu.

Već ove promene u načinu ishrane i životnog stila, daju vidne rezultate u kontroli simptoma GERB-a.

 

U narednim redovima, navešću najčešće okidače simptoma refluksne bolesti:

* Prebrzo jedenje hrane, bez dovoljnog žvakanja iste. Ovo je jedan od najčešćih uzroka gorušice.

* Prejedanje, što opterećuje digestivni sistem i vrši dodatni pritisak na želudac.

*Konzumiranje samo jednog ili dva obroka dnevno.

*Gojaznost je jedna od veoma čestih uzroka gorušice.

* Postojanje hernije ili kile

* Upotreba nekih namirnica, kao što su: grickalice, slatkiši, pržena hrana, rafinisana ulja i obrađeno meso.

*Korišćenje određenih lekova, antibiotika, antihipertenzivnih lekova – lekova za kontrolu visokog krvnog pritiska, lekova za kontrolu astme, artritisa i osteroporoze.

*Izloženost dugotrajnom stresu ili stresu visokog intenziteta, takođe je okidač gorušice.

*Nikotin, upotreba alkohola i kofeina su česti uzroci.

*Nedostatak određenih hranjivih materija.

 

Ishrana

Za dobro zdravlje kompletnog gastrointestinuma, važno je unositi hranu koja nije genetski modifikovana. Takođe, očuvanju digestivnog sistema pomaže povećan unos vlakana, dodavanje probiotika ishrani i upotreba visoko kvalitetnih proteina i zdravih masti. Već ove, jednostavne promene u ishrani smanjuju i rizik od pojave gojaznosti, inflamacije i komplikacija kod svih hroničnih bolesti.

Slede namirnice koje su naši saveznici u kontroli simptoma refluksne bolesti:

*Kefir i jogurt pospešuju ravnotežu dobrih i loših bakterija u crevuma, potpomažu varenje i umiruju probavni sistem. Izaberite proizvode koji imaju aktivnu kulturu fermentisanu na 24 sata.

*Supa napravljena od govedine, sporo kuvana zbog očuvanja esencijalnih sastojaka, kolagena, glutamina, prolina i glicina.

*Fermentisano povrće, kao i kiseli kupus.

*Kombuha – bogata zdravim bakterijama i probiotikom.

*Organsko jabukovo sirće pomaže u balansiranju želudačne kiseline. Koristite jednu kašičicu sa šoljicom vode i popitje pet minuta pre jela.

*Kokosova voda prepuna je elektrolita i pomaže da se telo hidratizuje. Pijte čašu kokosove vode pre spavanja.

*Kokosovo ulje odličan je izvor  zdravih masti, koje deluju antiinflamatorno

*Lisnato povrće, artičoke, špargle, krastavci, bundeva

* Losos

*Bademi i med.

 

GAPS ishrana

GAPS ishrana pomaže kod sindroma iritabilnog creva i drugih stanja prouzrokovanih kiselim refluksom. To je ishrana bogata organskim povrćem, piletinom, govedinom, koštanom srži. Sadrži i zdrave biljke kao što su aloja vera, peršun, đumbir, komarač koji blago deluju na digestivni sistem.

Kao što je već napomenuto, određena hrana izaziva simptome refluksne bolesti više od ostale hrane. Takva hrana izaziva „plamen“, a to je masna hrana, brza hrana, određeni sirevi, čokolada, alkohol i kofein. Ova hrana izaziva pogoršanje simptoma GERB-a.

*Dok se neki ljudi dobro osećaju s malim količinama alkohola, drugi zapažaju da im pivo, vino ili neke druge vrste alkoholih pića pogoršavaju simptome.

********************

Kvantni pregled popust

Rezervišite svoj termin za kvantnu analizu funkcionalnog statusa celog organizma po promotivnoj ceni od samo 5 790 din u Centru dobrih navika i unapredite zdravlje svog sistema organa za varenje kroz individualne, precizne i praktične savete prilagođene trenutnom stanju vašeg organizma.
Zakazivanje je obavezno, od ponedeljka do petka od 09h do 19h i subotom od 09h do 12h, na broj telefona 0644026192 ili putem email-a centardobrihnavika@gmail.com.

********************

 *Pića poput kafe, čajeva i energetskih napitaka mogu provocirati zapaljenje jednjaka i otežavati funkcionisanje sfinktera.

*Gazirana pića, bezalkoholna i alkoholna, energetska pića pogoršavaju simptome refluksne bolesti.

*Šećeri i  veštački zaslađivači, pogoršavaju simptome refluksne bolesti, a mogu dovesti do povećanja telesne težine.

*Pržena hrana, jer se veoma sporo vari i zadržava se dugo u crevima. Rezultat toga jeste povećana proizvodnja kiseline.

*Indutsrijski obrađena hrana sa mnogo soli, kukuruza i krompira pogoršava simptome refluksne bolesti. Tu spadaju čips, krekeri,  smoki, rafinisane žitarice…

Potrebno je čitati etikete na proizvodima i koristiti više organskih proizvoda, jer u neorganskim proizvodima nalazi se visoka koncentracija natrijuma.

*Mnogi stručnjaci smatraju da isključivanje čokolade iz ishrane pomaže ublažavanju simptoma, jer mnoge čokolade u svom sastavu sadrže nezdrave masti, kofein i šećer.

*Mnoge osobe imaju negativnu reakciju na kravlje mleko i mlečne prozvode, koja se upravo manifestuje gorušicom

*Biljna ulja, kao i ulje od kanole nalaze se u grickalicama i u masnoj i prženoj hrani.

*Začinjena hrana, naime, začini kao što su čili, cimet, biber ili drugi vrste začina mogu biti veoma zdravi. Ipak, poznato je da začinjena hrana pojačava senzaciju gorušice

*Paradajz, proizvodi od paradajza i luk, naročito svež – iako su ovi proivodi i namirnice zdravi mogu izazvati simptome kod određenih ljudi, ako ih konzumiraju u većim količinama.

*Citrusno voće i povrćni sokovi kod mnogih pogoršavaju simptome.

*Kremasti, masno pripremljeni prelivi salata takođe pogoršavaju simptome refluksne bolesti.

 

Prirodni lekovi za kontrolu GERB-a, dodaci ishrani i esencijalna ulja

Slede predlozi za upotrebu specifičnih namirnica, kao i dodataka ishrani u cilju kontrole simptoma GERB-a:

*Digestivni enzimi – uzimajte jednu ili dve kapsule visokokvalitetnog digestivnog enzima na početku svakog obroka.

* Aloe Vera Gel – aloja  vera  je poznata po svom antiinflamatornom i regenerišućem delovanju, koje ima na sluzokožu čitavog digestivnog sistema. Redovna upotreba samo 0.5 dl ovog soka dnevno može da u znatnoj meri umani simptome gorušice i ostalih simptima GERB-a – OVDE možete nabaviti 100% prirodni Aloe Vera Gel, koji već godinama sa uspehom koristim u svojoj praksi.

*20-25 milijardi jedinica probiotika dnevno. Dodavanje zdravih bakterija pomaže u ravnoteži digestivnog sistema.

* čaj od kamilice pre spavanja zaslađen medom, jer pomaže u smanjenju zapaljenja.

* čaj od đumbira posle jela ili pred spavanje.

 

 

*Dodaci magnezijumovog kompleks– 600 mg magnezijuma, dva puta dnevno. Magnezijum ima veoma pozitivan efekat u slučaju gorušičnih manifestacija.

* 5g glutamina u prahu, dva puta dnevno sa obrokom.

* 6 mg melatonina svake večeri. Oko 50% onih koji su uzimali malatonin tokom 12 nedelja, primećeno je poboljšanje simptoma ili totalno gubljenje istih.

Napomena: Ukoliko već koristite farmaceutike, poželjno je da svog lekara obavestite o upotrebi navedenih dodataka ishrani.

2.Eterična ulja

Esencijalno ulje limuna i limun može biti korisno za kontrolu refluksa kiseline kod nekih pacijenata, mada ne reaguju svi isto, jer neki imaju problem sa svim citrusnim voćem. Za početak probajte limunov sok sa komadom svežeg đumbira sa vodom svakoga dana ili probajte kap ili dve esencijalnog ulja od limuna ili čisto ulje na jezik i progutajte.

  1. Promenite način jedenja i žvakanja

*Ne preterujte sa unosom hrane – jedite manje obroke, a češće. Obimni obrroci stvaraju veliki pritisak na sfinkter, što za rezultat može imati regurgitaciju

*Ne jedite tri sata pre spavanja. Dozvolite svom stomaku da svari hranu – možete popiti biljni čaj sa medom

*Žvaćite hranu temeljno – što bolje sažvaćete hranu, lakše ćete svariti istu.

Veliki broj ljudi koju pate od simptoma gorušice, regurgitacije, nadimanja i gasova, osetiće znatno olakšanje primenom navedenih saveta.

Saveti +

*Spavajte na podignutom uzglavlju, jer spavanje na ravnoj podlozi  često pogoršava simptome

*Potrudite se da integrišete naviku da spavate na levom boku, naročito ukoliko imate osećaj da još uvek želudac nije svario hranu u potpunosti, a vi ste već u ležećem položaju.

*Ne savijajte se nakon jela – savijanje u struku nakon jela gotovo neizostavno dovodi do regurgitacije i ima veliki potencijal da aktivira simptome gorušice.

 

 

 

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena *