MayaHealth - Centar dobrih navika

Pozovi danas na:

064/402-61-92

011/33-48-229

Šta je mediteranski način ishrane i koje namirnice uključuje?

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.
 
Ne postoji način ishrane koji odgovara svima.
Ipak, postoji način ishrane koji se u mojoj praksi pokazao kao najviše zastupljen, a to je – mediteranski način ishrane.
Ovaj način ishrane nije komplikovan za sprovođenje, daje odlične rezultate i najprihvatljiviji je “našem čoveku”, bez egzotičnih namirnica dalekih našem podneblju, nerealnih zahteva i preteranog udara na budžet.

Ne samo da je mediteranska ishrana ukusna, već je to i realan i održiv način da se smanji upala koja uzrokuje bolesti, kao i da se reguliše/održi telesna težina.

U januaru 2019. godine, kada je procenjivana 41 najpopularnija dijeta, mediteranski način ishrane je identifikovan kao “najbolja opšta ishrana“.

Mediteranska ishrana  (dijeta) je odavno jedan od najzdravijih načina ishrane poznat ljudima.

Istorija i tradicija mediteranske ishrane potiču od istorijskih jela i društvenih obrazaca regiona južne Italije, Grčke, Turske i Španije.

Zato mediteranska ishrana nije čak ni “dijeta”, već više kao svojevrsan način prehrane i življenja.

Hiljadama godina ljudi koji žive na obalama Mediterana uživali su u ishrani bogatoj vlaknima iz voća i povrća, uključujući umereno kvalitetne masti i belančevine, a ponekad i uz čašu domaćeg vina za završetak obroka.

U međuvremenu, ovaj obrazac ishrane je stekao reputaciju prevencije bolesti, poboljšanja raspoloženja, pa čak i postizanja telesne težine kojom se “može upravljati”.

Da li je mediteranska ishrana dobra za vas?

Sveže voće, povrće, posni proteini, integralne žitarice, riba i zdrave masti poput maslinovog ulja (uz povremenu čašu vina!) su sve namirnice koje su dokazano dobre za vas. Zajedno, one čine ishranu koja može biti odlična za vaše zdravlje – ali i idealnu telesnu težinu.

Koje su zdravstvene koristi mediteranske ishrane?

Mnogi stručnjaci za ovaj način ishrane smatraju da je jedan od najzdravijih. Njena osnova je pregršt anti-upalnih namirnica i izgrađena je na biljnoj hrani i zdravim mastima.

Na osnovu mnogih istraživanja, ova mediteranska ishrana može da zaštiti od razvoja srčanih oboljenja, metaboličkih komplikacija, depresije, raka, dijabetesa tipa 2, gojaznosti, demencije, Alchajmerove i Parkinsonove bolesti.

Mediteranska ishrana za insulinsku rezistenciju predstavlja odličan način ishrane. Najbolji deo je, čak i sa svim ovim prednostima, što i  dalje pruža mogućnost ljudima da “jedu, piju i budu veseli”. :)

Prema Harvardskoj školi javnog zdravlja „zajedno sa redovnom fizičkom aktivnošću i ne pušenjem, naše analize ukazuju na to da se preko 80% srčanih bolesti, 70% moždanog udara i 90% dijabetesa tipa 2 može izbeći zdravim izborom namirnica koje su u skladu sa tradicionalnom mediteranskom ishranom. ”

Koje namirnice su uključene u mediteransku ishranu?

Kada je u pitanju mediteranska ishrana, namirnice koje uključuje su:

  • sveže voće i povrće (naročito lisnato povrće kao što su spanać i kelj i povrće bez skroba kao što su patlidžan, karfiol, artičoke , paradajz i komorač)
  • maslinovo ulje
  • orašasti plodovi i semena (kao što su bademi i semenke susma koji se koriste za izradu tahinija)
  • mahunarke i pasulj (posebno sočivo i leblebije koji se koriste za pravljenje humusa)
  • bilje i začini (poput origana, ruzmarina i peršuna)
  • integralne žitarice
  • divlje ulovljena riba i plodovi mora najmanje dva puta nedeljno
  • visokokvalitetno meso živine, jaja, sir, kozje mleko i kefir ili jogurt bogat probiotikom koji treba da se konzumiraju umereno
  • crveno meso konzumirano u posebnim prilikama ili otprilike jednom nedeljno
  • puno sveže vode i malo kafe ili čaja
  • često čaša crnog visoko-kvalitetnog vina jednom dnevno.

Važnost maslinovog ulja

Mnoge od legendarnih zdravstvenih prednosti mediteranske ishrane pripisane su obilnim količinama maslinovog ulja uključenog u skoro svaki obrok. Same masline su drevna hrana, a maslinovo drveće raste širom Mediterana od oko 3.000 godina pre nove ere.

Konzumiranje 2 kašike (23 grama) maslinovog ulja dnevno može smanjiti rizik od koronarne bolesti srca zbog mononezasićenih masnoća u maslinovom ulju. Da bi se postigla ova korist, maslinovo ulje zamenjuje sličnu količinu zasićenih masti i ne povećava ukupan broj kalorija koje jedete u jednom danu.

Za početak, maslinovo ulje sadrži visoku vrednost jedinjenja zvanim fenoli, koji su moćni antioksidansi sposobni da snižavaju upalu i da se bore protiv oštećenja slobodnim radikalima. Maslinovo ulje se uglavnom sastoji od mononezasićenih masnih kiselina, od kojih je najvažnija oleinska kiselina. Poznato je da je oleinska kiselina izuzetno zdrava za srce na brojne načine, posebno u poređenju sa mnogim drugim rafinisanim biljnim uljima, trans-mastima ili hidrogenizovanim mastima.

 

Maslinovo ulje ima čak i veći napredak u odnosu na zdravlje srca u poređenju sa većinom ugljenih hidrata na bazi žitarica – na primer, visoko mononezasićene masti smanjuju LDL holesterol, podižu HDL holesterol i snižavaju trigliceride.

Koliko maslinovog ulja trebate konzumirati dnevno?

Dok se preporuke razlikuju u zavisnosti od specifičnih potreba za kalorijama i ishrane, od jedne do četiri kašike maslinovog ulja je zdravo i korisno za organizam. Procene pokazuju da oni u mediteranskom regionu verovatno konzumiraju između tri i četiri kašike maslinovog ulja dnevno, a to je iznos koji zdravstveni radnici često preporučuju pacijentima koji boluju od bolesti srca.

Samo zapamtite da nisu sva maslinova ulja dostupna na tržištu ista! Problem je što neka maslinova ulja nisu prava, pre svega jer nisu proizvedena ili obrađena na pravilan način, što može ubiti mnoge njihove osetljive hranljive materije i pretvoriti neke od njihovih masnih kiselina u užegle ili toksične.

Potražite oznaku koja ukazuje da je maslinovo ulje „ekstra-devičansko“ i idealno hladno ceđeno. Maslinovo ulje je gotovo jedinstveno među uljima u tome što ga možete konzumirati u svom sirovom obliku bez ikakve obrade.

Iako je osetljivo i ne preporučuje se za prženje, pečenje, kuvanje na visokim temperaturama,  hladno ceđeno ulje nije prečišćeno, pa održava sve svoje prirodne vitamine, esencijalne masne kiseline, antioksidante i druge hranljive materije. Zato je idealno kao dodatak salati i prilozima i jelima koja ne podležu termičkoj obradi.

Kvantni pregled popust

Rezervišite svoj termin za kvantno pregled celog organizma po promotivnoj ceni od samo 5 790 din u Centru dobrih navika i unapredite svoje zdravlje  kroz individualne, precizne i praktične savete prilagođene trenutnim potrebama vašeg organizma.
Zakazivanje je obavezno, od ponedeljka do petka od 09h do 19h i subotom od 09h do 12h, na broj telefona 0604026192 ili putem email-a centardobrihnavika@gmail.com.

 

 

 

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena *